Travel & Technologie

Keeping up with clients?

Travel & Technologie

Spelers in de reissector gaan terecht steeds verder met belangrijke technologische innovaties, vooral in de luchtvaart en de horeca. Toch blijven ze achter in het testen en invoeren van nieuwe technologieën, met verschillende -begrijpelijke- redenen tot aarzeling.

Ten eerste: vele bedrijven aarzelen om geavanceerde externe technologieën aan te kopen en snel te implementeren omdat ze vrezen voor een tragere interne adoptie. Vele bedrijven in travel sleuren een (succesvolle) historiek mee, wat hen trager maakt op vlak van interne omarming in vergelijking met andere sectoren waar technologie een kernonderdeel is van de groeistrategie.

Daaraan gelinkt:  de complexiteit van de integratie van opkomende technologieën op een manier die de reiservaring verbetert, kan een wijdverspreide implementatie belemmeren. Het is niet omdat het voor de consument doodeenvoudig lijkt, dat de technologie erachter zomaar te begrijpen en uit te voeren is.  

Bovendien is de sector traditioneel voorzichtig in het omarmen van nieuwe technologieën vanwege zorgen over het verstoren van de gevestigde menselijke benadering - een kernelement van gastvrijheid en reizen. Een groot aantal van de reizigers verwacht nog steeds een “human touch” – denk aan de glimlachende crew op het vliegtuig, of de begripvolle reisadviseur bij het ontwikkelen van de reis.

Waarom moet de reissector een inhaalslag maken? Wel, over het algemeen worden reizigers steeds meer digitaal onderlegd. Met Gen Z en Gen Alpha consumenten die opgroeien in een wereld waar personalisatie, gemak en duurzaamheid de norm zijn, nemen de verwachtingen om buitengewone reiservaringen op alle vlak te bieden snel toe. In deze omgeving is het voor reisbedrijven van vitaal belang om gebruik te maken van nieuwe technologieën en groeikansen te identificeren.

Hoewel opkomende technologieën zoals VR/AR, Web3 en IoT een transformerend potentieel hebben voor de reisindustrie, is hun onderbenutting te wijten aan een combinatie van hoge instapdrempels, complexiteit en zorgen over het verdwijnen van het menselijke element dat centraal staat in de reiservaring.

Nu de sector weer op een kruispunt staat, is het noodzakelijk voor bedrijven om verder te gaan dan de fanfare en moderne technologieën zorgvuldig te integreren op manieren die het menselijke aspect aanvullen in plaats van vervangen.

Door deze innovaties doordacht te omarmen, kunnen we niet alleen tegemoetkomen aan de veranderende eisen van de consument, maar ook een toekomst mogelijk maken waarin reizen meer immersief en responsief is en waarin we ons bewust zijn van onze impact op de wereld. En laat ons ook niet vergeten: de enige manier om onze bedrijfsprocessen efficiënter (en dus goedkoper) te maken is doorgedreven informatisering.

Maar er is waarschijnlijk geen enkele sector ter wereld waar het spagaat tussen “high tech” en “high touch” zo delicaat en gevoelig ligt.

5/04/2024 - door Jan Peeters