Het ANVR congres in Istanbul: vertrouwen in de toekomst

Het was een goed congres van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemers (ANVR) , daar in Istanbul. De voorlopige winnaar op punten: de Belg Steven Van Belleghem. De glansrijke winnaar met knock out tegenover de doemdenkers, de cynici en de zwartdenkers: de verzamelde Nederlandse reissector. Het ANVR congres ademde enthousiasme, positieve ingesteldheid en collegialiteit. Niet voor niets is de missie van de ANVR “Het bundelen van de krachten van de aangesloten leden ten einde de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te behartigen”.

Dat is het mooie van de sociale media: je kan vandaag de vibes van een event voelen, zonder er lijfelijk aanwezig te zijn. De Nederlandse reisindustrie heeft Twitter omarmd, en dat vertaalde zich in een lawine aan tweets voor, tijdens en na elke presentatie. De beroepsvereniging organiseerde, en de sector tekende present. Massaal. 265 deelnemers. Pers, airlines, reisagenten, touroperators, car rental, reisverzekeringen,  tourism boards,  vakbonden (!), directe en indirecte verkopers, automatiseringsbedrijven. Presentaties van specialisten binnen en buiten de sector en natuurlijk aan 100 km per uur netwerken. En feesten, want dat hebben ze ondertussen ook geleerd die Nederlanders.

Ik kom later nog uitgebreid terug op dit congres, want het mag een voorbeeld zijn van een “united we stand” aanpak. Daar kunnen we hier in België werkelijk nog wat van leren. (Aan die ene schrijver van anonieme brieven: als u een opmerking in de richting van “ga er dan wonen” wou posten, het is alsof ik het al ontvangen heb, dank u ;))

De show werd, volgens de enthousiaste commentaren,  gestolen door … een Belg, Steven Van Belleghem. Zonder twijfel heeft hij de Nederlandse reiswereld geconfronteerd met de “social media gap”: de grote kloof die gaapt tussen de omarming van social media door de consumenten, en de aarzeling – zelfs koudwatervrees – van vele bedrijven om voor 100% de kaart van social media te durven trekken. Naar verluidt heeft Steven indruk gemaakt door zijn passie, zijn kennis en .. zijn humor. Een echte Belg, quoi.

Tijdens het congres werd ook duidelijk dat de opvolger van de huidige ANVR voorzitter Steven van der Heijden meer dan waarschijnlijk Sundio topman Joost Romeijn zal zijn.  Als Joost verkozen wordt – wat meer dan waarschijnlijk is – geeft dit het beste bewijs van de volwassenheid en de open instelling van de Nederlandse reisbranche.

Sundio is met zijn merken Sunweb, X-Travel, Jiba, GOGO, Husk, Skikot, Odyssée en Gototravel sterk aanwezig in de rechtstreekse, internet gestuurde verkoop. Via het merk Sudtours worden zij ook verkocht binnen de klassieke retail. De kampioen van de online boekingen, van de verkoop via affiliates, van de “Lastminute Ticketdesk” op Schiphol wordt dus naar alle waarschijnlijkheid voorzitter van de beroepsvereniging van de toerismesector. Weg van het hokjesdenken, weg van het “wij” tegen “zij”, weg van de clash tussen de verschillende distributie- en verkoopkanalen.

Beste Belgische lezers: alleen zo kunnen we als sector komen tot echte professionalisering, tot echte sectorvertegenwoordiging en tot echte innovatieve actieplannen. Er moet, ook op niveau van de beroepsverenigingen, toch véél meer zijn dat ons verenigt, dan dat ons verdeelt? Welaan dan. Ik keek de afgelopen dagen naar het noorden, en voelde een steek van afgunst. Eerlijk waar. Laat ons de inhaalrace opstarten.

14/11/2012 - door Travel360°