Onze favoriete reisagente gaat zelf op vakantie
Ik heb een deal met onze favoriete reisagente. Ik mag onze gesprekken neerschrijven in de vorm van Travel360° artikels. De voorwaarde: ik zal nooit prijsgeven om wie het gaat, of om welk reiskantoor. Dus: je kan me martelen, chanteren of dronken voeren: “my lips are sealed”. Maar soms is de verleiding wel groot om een tip van de sluier op te lichten. Want haar tips zijn zo to the point, zo no nonsens en zo praktisch ... maar beloofd is beloofd. Onze favoriete reisagente slaagt er trouwens zelfs in om haar eigen vakantie te gebruiken als marketingcampagne. Faut le faire.
Ze vertrekt in de tweede helft van september op vakantie, onze favoriete reisagente. Eén detail mag ik wel prijsgeven: ze gaat naar de Kaapverdische Eilanden. Maar ook tijdens haar eigen vakantie denkt ze aan verkoopopportuniteiten. Het zit gewoon in haar genen, denk ik.
“Uiteraard ga ik tijdens mijn vakantie een dagje hotels bekijken. Ik denk dat iedere reisagent dat wel doet. Maar dat is om mijn eigen productkennis op peil te houden, meer niet. Maar ik doe ook nog iets anders, elke keer, elke vakantie.”
Ze keek me glimlachend aan, wetend dat ik geen idee had waarmee ze nu weer voor de dag zou komen. “Ik kijk rustig rond in mijn eigen hotel. Vervolgens beschrijf ik in mijn eigen woorden voor wie dit hotel een geschikte vakantieplek is. Ik bekijk de faciliteiten, de ligging, ik voel de sfeer, ik test de service: steeds met echte, concrete klanten in het achterhoofd. Vervolgens informeer ik me over lokale activiteiten, leuke plekjes, bezienswaardigheden die de moeite zijn. Eén voorwaarde: alles moet binnen een redelijke afstand van het hotel zijn –liefst te voet te doen- en het mag niet gaan om de standaard excursies.”
“Vervolgens maak ik een mail naar al mijn vaste klanten. Een mail van mij persoonlijk, vanuit mijn vakantie-adres. Ik vertel hen eerlijk waarom ik dit hotel heb uitgekozen. Vervolgens som ik op voor welke klantentypes dit hotel en deze bestemming zeker in aanmerking komt en waarom. Vervolgens zeg ik ook eerlijk aan wie ik dit hotel niet zou aanraden, uiteraard ook met welomschreven redenen. Ik sluit mijn mail af met “vijf tips van uw reisadviseur ter plaatse”: dat zijn die activiteiten en leuke plekjes.”
Eens te meer kon ik alleen maar instemmend knikken bij deze slimme, directe en originele aanpak. Een persoonlijke mail van een vakantiespecialist die zelf op vakantie is: sterk. Het betekent immers dat onze favoriete reisagente steeds aan haar klanten denkt en van haar eigen vakantie gebruik maakt om op basis van de eigen ervaring eerlijke en relevante informatie door te spelen aan haar klanten.
Ze voegde er nog één opmerking aan toe: “Trouwens, wist je dat deze ene mail mij elk jaar wel een paar boekingen oplevert? Ik heb zelfs één klant, die elk jaar consequent kiest voor de bestemming en het hotel waar ik op vakantie was. Al tien jaar aan een stuk. Prachtig, toch?”
Onze favoriete reisagente, ze is een klasse apart. Maar, zoals beloofd: haar identiteit blijft veilig bij mij. Haar tips daarentegen, die zijn voor iedereen.
reactie(s)