Boeing: De Wanhoop Nabij

Ultieme kick out

Boeing: De Wanhoop Nabij

Boeing heeft een grote verschuiving in het hogere managementteam aangekondigd. Dave Calhoun, CEO van Boeing, zei maandagochtend dat hij aan het eind van het jaar zijn topfunctie neerlegt. Het bedrijf noemde niet direct een opvolger voor Calhoun. Stan Deal, de CEO van de divisie commerciële vliegtuigen van het bedrijf, gaat met pensioen. Chief operating officer Stephanie Pope neemt zijn rol over.

Met andere woorden: het is grote kuis bij de top van Boeing. Ik zou nu dolgraag een vlieg zijn in de assemblagehallen van de vliegtuigbouwer, om te weten te komen wat de mensen op de vloer zeggen over het operationeel management van het bedrijf, in de afgelopen jaren.

Ik zou ook graag horen wat er gezegd wordt over de zoveelste uitspraak van de uittredende CEO: "We gaan repareren wat niet werkt en we gaan ons bedrijf weer op het spoor van herstel en stabiliteit zetten", schreef Calhoun maandagochtend in een bericht aan de werknemers. In diezelfde mededeling stond ook: "Nu we aan deze overgangsperiode beginnen, wil ik u verzekeren dat we ons volledig zullen blijven richten op het voltooien van het werk dat we samen hebben gedaan om ons bedrijf weer stabiel te maken na de buitengewone uitdagingen van de afgelopen vijf jaar, met veiligheid en kwaliteit voorop bij alles wat we doen."

Nou, nou. Mooie woorden, voor de zoveelste keer. Hoe dan ook: zowat alle toplui zijn nu de laan uitgestuurd, na een incident aan boord van een vliegtuig van Alaska Airlines op 5 januari, toen een deurplug tijdens de vlucht afbrak. Het incident zorgde ervoor dat Boeing opnieuw onder de loep werd genomen en de FAA hield de 737 Max 9 bijna een maand aan de grond.

De National Transportation Safety Board onderzoekt momenteel het incident in Alaska. In een voorlopig rapport dat de raad in februari uitbracht, werd vastgesteld dat Boeing mogelijk had nagelaten om de vier bouten die nodig zijn om de deurplug in tact te houden, op de juiste manier aan te brengen. Als dat zou kloppen, is dat het equivalent van “oeps, we waren de parachute vergeten”. Of iets dergelijks.

Calhoun, die al lange tijd lid was van de raad van bestuur, werd in 2020 CEO van Boeing, toen het bedrijf te kampen had met de gevolgen van twee fatale crashes met de Max 8. Zijn voorganger, Dennis Muilenburg, werd ontslagen vanwege de vele problemen met de uitrol van de 737 Max.

In die periode trok Boeing de woede van wetgevers naar zich toe nadat een werknemer voor het Congres getuigde dat de vliegtuigbouwer veiligheidsproblemen had genegeerd bij het bouwen van de 737 Max.

Calhoun kreeg de taak om het bedrijf door de Max 8-crisis te leiden en de Boeing-cultuur te veranderen. Hij is nu de tweede chief executive die Boeing verlaat vanwege kwaliteits- en productieproblemen.

In de afgelopen weken stond Calhoun onder zware druk - CEO's van grote luchtvaartmaatschappijen en Washington werden steeds kritischer over het bedrijf. Michael O'Leary, CEO van Ryanair, hekelde vorige week de bedrijfscultuur en recente besluitvorming van Boeing.

O’Leary ging op een ander moment in zijn communicatie nog een stap verder: hij vertelde CNN vorige week dat wanneer het bedrijf Boeing-vliegtuigen in ontvangst neemt "we 48 uur bezig zijn om het vliegtuig te controleren op fouten, omissies of iets anders".

Volgens The Wall Street Journal heeft een groep CEO's van luchtvaartmaatschappijen vorige week ook een vergadering aangevraagd met het bestuur van Boeing.

Het is eigenlijk redelijk ongelofelijk hoe Boeing blijft wegkomen met statements en beslissingen, die duidelijk gestuurd zijn door hun batterij advocaten en consultants. Ook de aandelenmarkt reageerde op een typische, cynische manier: nadat het aandeel zo’n 27% verloor sinds het begin van het jaar (nog steeds minder dan tijdens de eerste covid en lockdown maanden) maakte het bij het uitkomen van het ontslagnieuws een sprongetje van 4%.

Voorlopig zijn er maar twee redenen waarom Boeing klanten niet massaal naar een concurrent overstappen. Het is zeer kosten intensief, om binnen een grote vloot meerdere vliegtuigtypes te opereren – elk type vraagt extra pilotentraining, apart onderhoud en een specifieke planning. Daarbij komt dat het orderboekje van grote concurrent Airbus, tot ergens einde dit decennium tjokvol zit. Er komen Chinese toestellen aan, maar daar heeft de markt blijkbaar nog geen zin in. Wat begrijpelijk is.

De consument ligt voorlopig niet wakker van de Boeing saga, blijkbaar. Het nieuws heeft Tik Tok nog niet bereikt, zullen we maar zeggen. Nu, dat is ook Chinees.

25/03/2024 - door Jan Peeters