Big Deal tijd: Expedia koopt Travelocity
Eigenlijk is het nieuws dat Kuoni zich terugtrekt uit de tour operating activiteiten, geen big deal. De grote wereldspelers zijn de online giganten Expedia en Priceline. Als men het in de internationale toeristische vakpers over “het duopolie” heeft, dan bedoelt men de dominante positie van deze spelers in de wereldwijde reisindustrie. Expedia deed een lang verwachte zet op het schaakbord: het kocht Travelocity van Sabre. Voor 318 miljoen euro. Cash.
De overname van Travelocity door Expedia is een voorbeeld van een “big deal” die reeds lang in de lucht hing. In 2013 sloten de Travelocity moedermaatschappij Sabre en Expedia een overeenkomst, waarbij de websites van Travelocity zouden gevoed worden door het “witte product” van Expedia. Dit had voordelen voor beide kanten: het verlies makende Travelocity –ooit de grootste online travel agent ter wereld!- kon zonder problemen snijden in zijn productiekosten, en Expedia kreeg een stevige volume boost in zijn luchtvaart ticketing en hotelnachten volume.
Bij het ondertekenen van de deal kreeg Expedia een optie om Travelocity te kopen aan “fair market value”. Sabre, dat toen al plannen had om naar de beurs te gaan, kom op deze manier aan zijn aandeelhouders duidelijk maken dat het bedrijf schoon schip wenste te maken en zich zou concentreren op de core business. Overigens: Sabre is in de eindfase van de verkoop van Lastminute.com aan het Zwitserse Bravofly. Hoewel: “verkoop” is een iets te sterk woord, want Bravofly zal alle verplichtingen van Sabre overnemen, maar in ruil wordt het een operatie met gesloten beurzen.
De portefeuille van Expedia merken wordt op deze manier aangevuld: Travelocity zal opereren naast Trivago, Hotwire, Hotels.com en uiteraard het huismerk Expedia zelf.
De echt grote bedrijven op het internationale toerisme speelveld zijn volop bezig om hun posities te versterken. Ze hebben de middelen om spectaculaire overnames te doen, en ze houden zowel hun rechtstreekse concurrenten als de opduikende start ups scherp in de gaten. De grote vraag is: zal één van deze mega spelers ooit interesse hebben in één van de klassieke spelers in het toerisme? Wat zou er gebeuren als Expedia of Priceline opeens hun oog zouden laten vallen op TUI of Thomas Cook? Stof voor een separaat gedachtenspinsel.
Reageer