Europese luchthavens laten stem horen in “Open Skies” debat
Het was de voorzitter van Airports Council International (ACI) en CEO van Brussels Airport Arnaud Feist, die in een opening statement van het jaarlijks ACI congres in Praag de positie van de luchthavens in het Open Skies debat duidelijk maakte. Voor de airports is het duidelijk: geen restricties tegenover de Gulf carriers, geen beschermende maatregel voor Europese of Amerikaanse carriers.
Arnaud Feist: “De Europese airlines die vandaag de concurrentie vanuit de Golf staten aanvallen, zijn onze lange termijn partners. Voor vele luchthavens is hun lot ook ons lot. Hun stelling dat de uitbreiding van de Gulf carriers een zware uitdaging vormt voor de Europese luchtvaart, is correct. Maar de problemen die ze in deze context op tafel leggen en de remedies die ze voorstellen, zijn fout.”
Even herhalen dat de Feist deze uitspraak niet deed als CEO van Brussels Airport maar als voorzitter van ACI. Hoe dan ook, het maakt de positie van de Europese luchthavens in het hele debat duidelijk: de airports kiezen voor open concurrentie in het luchtruim. De Europese luchthavens én de European Travel Commission maken hun standpunt nogmaals duidelijk in een document, dat in Praag gepresenteerd werd.
“Het afschaffen van restricties op vlak van route rechten, capaciteit en pricing heeft airlines toegelaten om hun business model te kiezen en te innoveren. Het heeft ook luchthavens opportuniteiten gegeven op vlak van ontwikkeling van routes. Dit heeft geresulteerd in de ontwikkeling van nieuwe en concurrentieel aanbod, en vooral: een indrukwekkende groei van het aantal passagiers op EU luchthavens met 136% sinds 1993. “
In het document worden nog stevige posities genomen. De Europese luchthavens wijzen erop, dat hun Amerikaanse collega-airports kunnen rekenen op meer dan drie miljard $ op jaarbasis voor “modernisering en ontwikkeling”. Op de claim van –vooral- de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, dat de Gulf carriers door hun respectievelijke regeringen gesubsidieerd worden, merken de luchthavens (ACI) en de toeristische diensten (ETC) fijntjes maar keihard op dat “elke klassieke airline ooit in zijn bestaan wel rechtstreeks of onrechtstreeks heeft kunnen rekenen op de éne of andere vorm van staatssteun”.
Het is duidelijk: de airports (ACI) en de toeristische diensten (ETC) hebben een helder standpunt in de materie. Zou het kunnen omdat de voorzitters van beide organisaties Belgen zijn? De voorzitter van ETC is Peter De Wilde, de baas van Toerisme Vlaanderen.
Reageer