Jetair Insights: nieuwe formule, nieuw vertrouwen
Verfrissend, die nieuwe aanpak van het presentatiedeel van het “Jetair event” ter gelegenheid van de kick-off van het nieuwe seizoen. Ik heb in deze zin bewust de uitdrukking “brochurepresentatie” vermeden, want het gaat om véél meer dan een voorstelling van de nieuwe brochures. Brochurepresentaties behoren vanaf nu tot het oude, te mijden jargon. Welcome Jetair Insights.
Het beproefde concept blijft overeind: een massa hoteliers, airlines en toeristische diensten staan zij aan zij in een kronkelende slang van standjes, en proberen zoveel mogelijk reisagenten aan te spreken om hun product even toe te lichten en om contactgegevens uit te wisselen. De honderden reisagenten schuifelen verder, zodat iedereen duidelijk voelt: het gaat om een “verplichte passage”, hier ontkom je niet aan. Eigenlijk is het een unieke kans voor elke reisadviseur om zich rechtstreeks te laten informeren over de sleutelproducten van de marktleider. Misschien een volgende keer toch eens proberen om dit onderdeel van het event uit te breiden naar een namiddag, misschien met wat actieve sessies? Just a thought.
Daarna begint het “presentatie” deel. En dit deel van de avond is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot veel méér dan een productpresentatie. De benamingen veranderden – vorige versies werden nog “Summer Class” en “Winter Class” genoemd – en de inhoud werd steeds interessanter. Voor wie goed wil en kan luisteren. Resultaten van studies werden gepresenteerd, inzichten werden gedeeld met de aanwezige reisagenten. De benaming “Jetair Insights” is dus een logisch gevolg van deze evolutie.
De set-up waarvoor Luc Coussement deze keer gekozen had, was verfrissend. Geen “dubbele monoloog” meer van twee sprekers achter een pupiter, maar een dialoog tussen Luc en een steeds wisselende club van collega’s. Zo maakten we kennis met de productmensen, die vaak achter de schermen, in het hoofdkantoor in Oostende opereren. Eric Follet van Jetairfly, Steven Billet van Jetair Overland (het vroegere autovakanties departement) en Annemarie Vanhecke, die het vliegvakanties product vertegenwoordigde.
Goed gezien: deze keuze zorgde voor een dynamische dialoog, en het moet gezegd: de medewerkers op het podium waren goed voorbereid en presenteerden hun producten met trots en zelfvertrouwen.
Dat zelfvertrouwen is duidelijk terug bij Jetair. Enkele jaren geleden, toen het crisisgevoel op zijn sterkste was, sijpelde zelfs op de “grote momenten” zoals deze de ongerustheid en de onzekerheid door. Vandaag, “met de zekerheid dat alles permanent verandert en dat de consument en de markt sneller verandert dan wij” (dixit CEO Elie Bruyninckx) gaat het bedrijf uit van zijn eigen kracht, zijn eigen strategie. Er werd –naar Belgische touroperator normen- duidelijke taal gesproken ter gelegenheid van Jetair Insights. Maar daarover meer in het separaat artikel “Inzichten van Jetair Insights”.
Reageer