Over TUI AG, handtassen en gerechtelijke procedures…
Eerder deze week schreven wij een artikel over de geplande fusie tussen TUI plc en TUI AG. Een fusie tussen moeder- en dochtermaatschappij, waardoor de “grootste geïntegreerde aanbieder van vakanties ter wereld” ontstaat. TUI AG zal dus binnenkort niet meer bestaan als separate entiteit. Dat is wellicht goed nieuws voor de topmarketeers van TUI. Want die Duitsers van TUI AG, dat zijn kerels met weinig gevoel voor humor en nog minder empathie. Een verhaal over TUI AG, handtassen en gerechtelijke procedures. En een goede raad van Travel360°.
TUI AG heeft ontdekt dat er een bedrijf is, dat handtassen verkoopt onder de naam Mia Tui. Dit betekent “mijn handtas” in het Vietnamees. Het gaat om een bedrijf dat sinds 2010 bestaat, met twee werknemers. De eigenaar van Mia Tui is een moeder van twee kinderen, die vroeger gedurende drie jaar in Vietnam gewoon heeft. De handtassen worden gemaakt in een fabriek in Vietnam. Mia Tui maakt naar eigen zeggen handtassen voor de “drukke huisvrouw van vandaag die haar kinderen opvoedt, aan sport doet, haar huishouden runt en ook tijd vindt voor shopping en reizen.” Leuk opgezet, en het bedrijfje won al verschillende awards waaronder de “Baby Pregnancy Best Buy”, en de “Mother & Baby Travel Product Award”.
Nu blijkt dat de pitbull advocaten van TUI AG het merk “ontdekt” hebben. Resultaat: een klacht werd ingediend bij het “UK Intellectual Property Office” en afhankelijk van de beslissing van dit instituut dreigt Mia Tui van naam te moeten veranderen. Een officieel statement van TUI AG laat niet veel aan de verbeelding over:
“TUI is continuously monitoring its registered trademarks on an international scale in order to safeguard TUI's intellectual property rights. In doing so we merely look at trademark criteria, not at company size or other factors.
The only decisive factor is whether there is likelihood of confusion between the trademarks concerned. In the case under consideration, "Mia Tui", TUI sees this fact as being applicable.
TUI is the most recognised travel brand in Europe and the company also markets bags and backpacks under its trademark "TUI" through its online shops. Its brand "TUI" enjoys protection in a number of countries all over the world, inter alia the UK.”
Kortom: hier valt niet mee te lachen. Voor alle duidelijkheid: TUI AG is niet de vakanties verkopende reisgigant TUI, maar de moederholding van het bedrijf. Toch zouden wij aan dit grote, serieuze en gerespecteerde bedrijf één goede raad willen geven: stop met dit juridische dreigen. Het “verhaal” van het kleine, sympathieke Mia TUI en haar -niet onbelangrijk- fotogenieke eigenares begint links en rechts opgepikt te worden op de sociale media. Nog even en het zou best kunnen dat de juridische scherpslijpers van TUI AG -ongewild- schade berokkenen aan het vakantiemerk TUI.
Dit is een schoolvoorbeeld van een “social media case in the making”. TUI AG kan nu nog de situatie drastisch omkeren, en met een leuk gebaar de wereldwijde sympathie van veel consumenten winnen.
Stop de logica van advocatenkantoren en krijtstrepen pakken, beste kerels, en wees vriendelijk tegenover Mia Tui. Koop desnoods haar wintercollectie op, en verloot ze onder je klanten. Een kleine investering, met een enorm potentieel aan goodwill. Don’t fight the underdog. Ze hebben het internet als bondgenoot. En daar verlies je altijd de strijd.
Reageer