“Waar kan ik nog veilig op vakantie gaan?”
Reken maar dat vele toerisme professionals deze vraag in de afgelopen en komend dagen voor de kiezen krijgen. Het antwoord wordt steeds een beetje moeilijker. Of niet? Eén zaak is zeker: je moet een antwoord klaar hebben. Niet eenvoudig.
Het enige eerlijke antwoord is: er bestaat geen 100% veilige plek, nergens ter wereld. Vanaf het moment dat je het huis verlaat, kan je een auto-ongeval hebben, een gebouw kan instorten, je kan een aardbeving meemaken, je vliegtuig kan neerstorten, je kan overvallen worden, en je kan het slachtoffer worden van een terroristische aanslag. Al deze gebeurtenissen hebben één element gemeen: het feit dat ze je zullen overkomen, is zeer onwaarschijnlijk. Zich verplaatsen houdt gevaren in, reizen houdt gevaren in. Waarom? Omdat leven gevaarlijk is. Je gaat er namelijk van dood. Vroeg of laat .
Stelling: als terrorisme bestemmingen van de kaart zou kunnen vegen, dan zouden mega bestemmingen zoals New York, Parijs, London, Mumbai, Bali, Luxor nu niet meer bestaan. Observatie: elk van deze bestemmingen bestaan nog wel, en in elk van deze bestemmingen wordt op dit moment geïnvesteerd in het toerisme. Conclusie: de stelling klopt niet. Het antwoord op de vraag is dus: in theorie nergens, in de praktijk kan u overal veilig op vakantie gaan. Want de kans dat u iets overkomt, is microscopisch klein. Afgelopen vrijdag en zaterdag werden bijna tienduizend vakantiegangers gerepatrieerd uit Tunesië. 99,9% van hen had geen seconde gevaar gelopen, en zou tijdens de rest van hun vakantie ook geen gevaar gelopen hebben. Waar zouden zijn veilig geweest zijn, op dit eigenste moment? In Tunesië. Ook in Sousse. Want, nogmaals: de kans dat u iets overkomt is microscopisch klein.
Dit is, volgens onze bescheiden mening, het enige antwoord dat je vandaag kan geven op de vraag in de titel van dit artikel. Het feit dat je op een dergelijke duidelijke en vrij assertieve manier antwoordt, is niet onbelangrijk in het psychologische proces tussen klant en verkoper/adviseur. De klant stelt een vrij hypothetische vraag, en jij geeft een duidelijk, concreet en goed onderbouwd antwoord. Op dat moment positioneer jij jezelf als professional. En dat is belangrijk.
Het alternatief is –excusez le mot- levensgevaarlijk. Als je al improviserend op deze vraag gaat antwoorden, dan begeef je jezelf op gevaarlijk terrein. Wie herinnert zich nog de Cuba kapingsgolf, de ETA aanslagen, de Bommen in Noord Ierland? Je wil geen discussie met je klant over dit soort feiten die ondertussen door de meesten al lang vergeten zijn, en waarvan vele jongeren zelfs nooit gehoord hebben.
Vraag: “Waar kan ik vandaag nog veilig op vakantie gaan?”. Antwoord: “Overal. Zoals altijd.” Je klant zal je gegarandeerd even niet begrijpend aankijken. En dan haal je de argumentatie boven, die we eerder beschreven. Je zal zien, het maakt indruk.
reactie(s)