Euram: IT en Visie

Geen overname-oplossing

Euram: IT en Visie

Euram, de reisaanbieder uit Leuven, is failliet verklaard. Het komt voor vele reisprofessionals als een verrassing want het bedrijf was op alle fronten actief bezig, met een uitrol van Planisto en Tripspark, en met bemoedigende mid-term verkoopresultaten. Maar een lening en afhakende investeerders deden het bedrijf uiteindelijk de das om.

Exact 10 jaar geleden vertelde co stichter en jarenlang leider van Euram, Peter Keijers, mij het volgende over zijn bedrijf:

“Euram is het verhaal van twee ondernemers die in 1990 op zoek waren naar een interessante, aangename business die dan ook nog eens rendabel zou zijn. Ikzelf had ervaring opgedaan in à la carte reizen bij Transair. Op basis van die ervaring boden wij ook maatwerk aan: goede business, maar verdomd veel werk. Zo snel mogelijk informatiseren die handel, hadden wij al snel begrepen.”

“In 2000 besloten wij een systeem te bouwen, dat de reisagent toe zou laten om een rol te spelen in “dynamic packaging” – net zoals spelers als Booking.com en andere OTA’s deden. In 2001 schaften wij onze gedrukte brochures af.”

“Ik wenste vanaf het begin onderscheidend te werken, op alle gebied. In 2003 ontwierpen we een interactieve website, die de reisagent toeliet om online een reis en een offerte uit te werken rechstreeks in het Euram systeem. Meer nog: de reisagent kon hierbij zijn eigen marge bepalen – de tijd van de vaste commissies was voorbij, en wij zagen dat goede reisagenten een mooie marge konden vastleggen.”

“Uiteraard vroeg deze aanpak om de nodige investeringen. Dat was enkel mogelijk door breder te denken dan België. Daarom gingen wij de Franse en Nederlandse markt op – met succes, mag ik wel zeggen.”

Ikzelf volgde de ontwikkelingen van Euram van nabij, want het was een fascinerend bedrijf, met een voor België vrij unieke visie. Creative Packaging, Planisto, TripSparks – ik heb het allemaal zien ontwikkelen en zien presenteren aan de reisagent. Ook de uitbreiding van bestemmingen van Amerika over Canada tot Spanje, Italië, delen van de Caraïben en nog andere landen volgden wij op de voet.

Euram weigerde koppig vluchten aan te bieden, wat de reisagent verplichtte om zelf de vluchtcomponent te verzorgen, en zo reisorganisator te worden voor elke Euram reis. Geen probleem voor de meesten, maar het weerhield bepaalde reisagenten ervan voor Euram te kiezen.

Het management team van Euram geloofde wél rotsvast in het bedrijf, en ging een achttal jaar geleden op een aanbod van toenmalig CEO Peter Keijers om zich in te kopen in het bedrijf. De opvolging leek dus verzekerd.

De “local package only” aanpak, had ook nog consequentie die vandaag voor complicaties zorgt: in principe was Euram niet verplicht om een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten. Dat lijkt vreemd, maar het bedrijf had daar stevig juridisch werk over laten verrichten, en had een ijzersterke case, mede na een inspectie van het Ministerie van Economische zaken. Toen een jaar geleden de borgstellingen verhoogden, was het dan ook eenvoudig om van het GfG lidmaatschap af te zien.

Euram was  -zoals velen- niet zonder kleerscheuren uit de corona periode is gekomen. Er werd een stevige lening aangevraagd en verkregen bij PMV – er was sprake van een bedrag van € 1 miljoen. Ondertussen besloot men om verder te investeren in IT ontwikkeling, met het team in Leuven. En men ging de markt op, op zoek naar een gehele of gedeeltelijke overnemer. Die waren er wel: dossiers werden voorbereid, ingekeken, er was interesse, maar uiteindelijk haakten de partijen één voor één af: De dwingende terugbetaling van de converteerbare lening aan PMV was een stevig obstakel. Operationeel geld zou na overname immers wegdrijven richting PMV, die hadden aangegeven niet bereid te zijn om de lening eventueel te converteren in aandelen.

Een mooi bedrijf, gebouwd vanuit een vooruitstrevende visie, zag zich daardoor gedwongen om deze week de boeken neer te leggen. Euram was in een deel van West Europa “King of the Hill” en had veel troeven om uit te groeien tot een “King of the Mountain” – maar de combinatie corona en een sterke en fors gekapitaliseerde internationale concurrentie bleek uiteindelijk onoverkomelijk.

22/12/2023 - door Jan Peeters