Toerisme Vlaanderen topman over bestemming Vlaanderen, en over de sector.
Peter De Wilde maakt zich na zes jaar op voor een nieuw mandaat als CEO van Toerisme Vlaanderen. En dat is een zeer goede zaak. Hij heeft Toerisme Vlaanderen in de afgelopen zes jaar dynamischer, slimmer en vooral slagkrachtiger gemaakt dan ooit. En hij durft voor zijn menig uit te komen. Dat alles onderscheidt hem van al zijn voorgangers.
Toegegeven: toen Peter zes jaar geleden aan zijn job begon, was ik niet geneigd hem het voordeel van de twijfel te geven. Iets té vaak was deze functie gegaan naar ambtenaars, die dringend om een rustige promotie of een niet te moeilijke job verlegen zaten. Er was toen geen reden om te veronderstellen dat het dit keer anders zou zijn.
Peter De Wilde heeft met glans bewezen, dat ik – en verschillende anderen- hier goed fout zaten, toen. In de eerste gesprekken en debatten merkte ik al, dat deze man goed voorbereid, wel belezen, en met open vizier naar buiten kwam. Een verademing.
Na zes jaar maakte Peter De Wilde deze zomer in een Trends interview de balans op, deed hij enkele stevige uitspraken en keek hij met vertrouwen naar dat toekomst. We grijpen graag terug naar dat juli artikel, omdat er voor de hele sector relevante punten in naar voor werden geschoven.
“Als het merk België voor ons meer deuren doet opengaan en meer trafiek genereert, gebruiken we het merk België. Als dat elders het merk Brugge is, gebruiken we Brugge. Ons maakt dat niets uit, als ze (de toeristen) maar komen. Toerisme is direct en indirect goed voor 235.000 banen in Vlaanderen. Voor ons is dat geen politiek programma. We hoeven niet met de Vlaamse leeuw te staan zwaaien.”
Zo, in enkele zinnen wordt de discussie “brand Flanders or brand Belgium” verwezen naar waar ze hoort: in de prullenbak. Het maakt niet uit wat de kleur van de kat is, als ze maar muizen vangt. Een eerlijke, logische maar –in de politiek context- moedige visie. Hulde.
“Mijn frustratie is dat Vlamingen niet overtuigd zijn, dat Vlaanderen een toeristische topbestemming is, en buitenlanders wel. Er is voor toerisme geen gemeenschappelijk enthousiasme. In de US zei President Obama dat toerisme erg belangrijk was voor het land. Heb jij hier de koning al ooit horen zeggen in een toespraak hoe belangrijk toerisme is voor België?”
Touché. Het toerisme is in België een zeer belangrijke industrie, met een potentieel dat nog lang niet ontgonnen is. De prijs/kwaliteit die onze steden en regio’s bieden is, vergeleken met de “grotere” toeristische bestemmingen in Europa, meer dan boven gemiddeld. Boek een overnachting in één van de steden, kies een restaurant uit ’s avonds en maak je rekening de volgende dag. Vergelijk vervolgens met London, Parijs, Amsterdam of Berlijn. Say no more. Nog een uitspraak van Peter: “Vlaanderen is aantrekkelijk omdat het niet in het platgelopen circuit zit.” Dat is een punt, waar we nog vaak zullen op terug komen in de volgende maanden: de onhoudbare druk op vele bestemmingen.
“Als je de toeristische sector in Vlaanderen wil begrijpen, helpt het als je de feodaliteit bestudeerd hebt. (…) Elke stad, hoe klein ook, is wel in contramine met haar buur en vindt van zichzelf dat ze beter is. Een reflex van “samen sterk” vind je hier weinig.”
Wie ons volgt, zal niet verbaasd zijn dat we er dit statement even uit lichten. Hetzelfde geldt voor alle onderdelen van de toeristische sector in België: hopeloos versnipperd, en integraal lijdend aan het “dat doen wij veel beter dan de anderen” syndroom. Dit is de eeuw van samenwerking, van delen, van gezamenlijke actie. Laat ons dat onderkennen, toegeven en daar ook naar handelen. A lot of water under the bridge, I know.
Peter De Wilde: six more years. Hell, yes.
Reageer